Friday, April 1, 2011

MUHAMAD EMIR ILHAM

Alhamdulillah.....tanggal 25/3/2011 , bersamaan hr Jumaat yg mulia saya selamat melahirkn baby boy, Muhamad Emir Ilham seberat 3.04kg pada pukul 4.29pm @ HUSM, Kubang Kerian.....walaupun saya mgharapkn kelahiran ni normal...tapi..hukhukhuk....tk dapat gak..terpaksa bersalin ikut tingkap..caesarean..org kata anak yg bersalin ikut tingkap ni hyper active skit...habisla saya..Farez mmg suda sedia maklum hyper...kalau yg ni pun hyper gak jwbnyer tk perlu la saya diet....:)

Ikutkan EDD (Scan ) 26/3/2011....kalau EDD ( period) 05/04/2011....tapi nk selamat sbb saya nk bersalin kt Kelantan Dr. nasihatkan saya  ikut je EDD (Scan) .....nasib baik ikut tarikh 26/3/2011 tu....Alkisah cerita saya melahirkan Emir ni camni.....

 24/3/2011 (Khamis)

bila saya bangun 9.30am tu (pecah rahsia bgn lambat..hehehe) tiba2 rasa cam ada kuar air..tk byk 2 tompok camtu je...hati rasa cam tk sedap sebab air tu rasa cam panas...setahu saya air ketuban ni mmg panas...bgtau mak saya..mak ckp mbe air ketuban tanda la tu..telefon akak plak..dia pun ckp bnda yg sama...katanya baik gi hospital skrg..jgn tunggu2...dan saya cpt2 la gi mandi, call hubby, siapkn aper yg patut nk g hosp ni...

24/3/2011 .....11.00 am

Bila doc cek, bukaan baru 1cm tapi sakit dh mula terasa setiap setengah jam...

24/3/2011....12.30 pm

Kena tahan kt wad dh...Wad 2 Baiduri , HUSM

25/3/2011.......(JUMAAT)

3.30 am

Terasa tk sedap je..sakit dtg setiap 15minit skali...tetiba terasa cam ada bnda molotop je dlm perut ni..& katil basah.....sah dah air ketuban dh pecah..terus inform nurse..bila cek bukaan jln br 2 cm..& air ketuban ok lagi..tunggu lagi sejam

4.30 am

Sakit makin kerap setiap 5 minit...dan skali lagi meletup lagi kali ni lagim kuat...air ketuban sgt2 byk keluar smp membasahi katil...terus aku di tolak ke labour room dgn keadaan yg sakit sgt2...dlm sakit2 sempat call hubby suh dia cpt2 dtg

Dalam labour room mcm2 wayar la di sambung kt bdn saya ni...cucuk sana cucuk sini...dgn keadaan sakit+neves+mcm2 perasaan ada la...bole ke aku bsalin normal ni....mcm2 doa terkumat2 kamit kt mulut ni...&akhirnya aku berserah pada-Nya..tawakal aje la..hubby tk henti2 gosok sini gosok sana sambil ckp sabar mama, sabar...selawat bebyk..ku genggam tgn hubby erat2 sambil berdoa semoga dipermudahkn semuanya...

Bila doc cek jln, bukaan jln ada progress katanya...2 org doc bagi semangat pada saya supaya terus bertahan & perbykkn selawat..Ya Allah..sakitnya hanya Dia yg tahu...dulu masa nk melahirkan Farez saya induce tapi sakitnya tk la sesakit mcm saya nk melahirkan Emir ni...betul la kn org ckp sakit nk bsalin la yg paling teruk sakitnya ....separuh nyawa rasanya bertarung...

2.30 pm....

Jalan dh terbuka 8cm...doc ckp jgn teran lagi...mmg saya rasa nk teran sgt2 dh sbb sakitnya tk tertahan sgt2...saya mengerang sakit smp menitiskan air mata...

3.00 pm...

Jln dh terbuka mencapai 10cm...Bila Dr. Sufian & Dr. Lela cek bukaan, katanya ada masalah...Ya Allah...tabahkan la hati aku dgn dugaan besar ni....hubby mula dh muka cam panik...Dr. Sufian ckp, kepala bbaby masih lagi tinggi & tk turun lagi ke permukaan...katanya lagi tk turun lagi dr tulang pelvik..hubby tanya lagi kenapa & so mcm mana...walaupun Dr. Sufian & Dr. Lela cuba tolong dgn cara lain tapi baby still tk turun2 gak ke bwh..Kata Dr Lela plak saya punyer tulang pelvik dikategorikan kpd tulang pelvik yg paling kecil..sukar kepala baby nk masuk..nk vacum & forsep pun jauh skali tk boleh...hukhukhuk...saya menangis lagi...

3.30pm.....

Akhirnya...Dr. Sufian & Dr. Lela bgtau hubby ...saya terpaksa gak melahirkan baby ni melalui pembedahan...hubby hanya mengangguk setuju asalkan saya & baby selamat katanya...terus saya di tolak masuk ke OT

4.00pm...

Dalam OT saya masih lagi mengerang sakit..mengelupar sakit...bila ubat bius dicucuk kt belakang br sakitnya hilang & dh mula terasa kebas...

4.29pm...

Terdgr bunyi suara baby menangis.....alhamdulillah....saya menangis lagi...nurse bwkkn baby mendekati muka saya & terus saya mencium baby saya...lembut terasa kulitnya, harum & wangi baunya...kata org bau baby adalah bau syurga....

Syukur2 alhamdulillah saya selamat melahirkan baby Muhamad Emir Ilham seberat 3.04kg.  (walaupun scan b4 ni 3.22kg)..tk kisahlah ape cara kita melahirkan anak kita ape yg penting selamat kn...

11 jam saya bertarung nyawa sakit utk melahirkan Emir....kurang 1 jam berbanding ketika melahirkan Farez dulu....Pengorbanan seorg ibu utk melahirkan seorg nyawa......Pengorbanan mama utk anak2 mama.....FAREZ & EMIR...

No comments: