Monday, December 21, 2009

Pre-school & day care

Hai diari,,,,

Tak tau betapa 2 menjak ni malas sgt nk update blog...itula aku kalau rajin tu rajin la sesgt if dtg penyakit malas tu tk dpt nk ckp ape la....cite ku di kala tgh mlm ni pasal pre school utk farez...wpun ramai kengkwn yg ada experience ltk anak dia kt school ckp ok , sbnrnya aku serba salah, berbelah bagi..(sama la tu maksud dia)..sbb org2 terdekat aku mengatakan terlalu awal utk Farez ke school...mungkin diorg memandang ke aspek yg yg berbeza drpd apa yg aku nmpk..

Objektif ataupun matlamat sbnr aku utk anta Farez ke pre-school adalh utk mendedahkan si kecil ini ke dunia "sosial"...bila si kecil ramai kwn ada kebaikan n ada keburukannyer..sblm ni pun Farez pun penah ke pre-school masa kt Perak dulu, wpun dia hanya duk situ dlm masa singkat, aku dpt melihat keberkesanan module yg di ajar..contohnya b4 dia jamah mknn dia akan baca doa dulu dan yg mengembirakn aku ialah doa mkn tu dia baca betul !!(p/s: wpun ada sleng jerman dia tp mama dia paham itu doa mkn)....

Tetapi w/pun ada kebaikannyer, ada jugak keburukannyer..paling mama dia ni terkejut bila Farez  cakap.."haha padan uka"...aku tersentak plus erk!!tetiba aku pandang Farez, aku duduk bertentang ngan mata dia n slowly tanya...
MAMA :mana sayang belaja sebut padan muka?
FAREZ : abg atuh (smbil buat aksi jatuh)aez (Farez bahasakn diri Aez)suka hahaha..padan uka
MAMA : Farez, mama tk suka farez sebut bnda tu, tau!!tk baik..nnt Tuhan marah farez

Mungkin si kecik ini belum memahami ape itu padan muka, yg dia tau ikut kwn2 ckp..si kecik yg berumur linkungan 2-3thn sbnrnya suka mengikut  atau meniru ape saje yg dia dgr n dia nmpk...itu hasil pemerhatian aku pada Farez...

Hakikat yg sbnrnya ialah tk kira kita anta ke atau tk anak kita ke pre-school, buruk baiknyer dtg drpd asuhan & cara didikan ibu bapa terhadap anak2 mereka...betul tk?

No comments: