Friday, August 27, 2010

9 weeks

Hari ni kali ke 2 aku g check-up kt Poliklinik Umra, Shah Alam......skrg baby dh masuk 9 minggu...bila scan dgr dgn jelas degupan jantung dia....kecik lagi baby dlm perut mama ni...hopefully baby cepat membesar dgn sihat  & sempurna dlm perut mama ni...amin...

Bila timbang, berat aku turun 3kg...biasala bulan posa ni kan...sape2 pun akan turun berat bdn...asal tk turun mendadak sudah..nnt bahaya kt baby....mmg selera mkn aku menurun...tk kira masa buka ke sahur ke...wpun masa bebuka tu mcm2 makanan terhidang atas meja tapi satu pun tk membangkitkan seleraku..adoohai...hubby ckp baby ni cerewet skit kot pasal mkn...

Bila berdiskusi ngan Gynae, katanya peluang aku utk bersalin normal mgkin rendah sbb sebelum ni aku bsalin caesarean...byk dia explain pasal bsalin caesarean ni....betul, kuasa bkn di tgn seorg Dr, itu hanyalah satu kajian semata2 & mungkin berdasarkan pengalaman mereka sbg seorg Dr.....apepun semuanya kuasa Allah S.W.T....

Satu lagi yg tk sedap berita di dgr ialah kemungkinan utk aku mengidap Gestational Diabetes Mellitus (GDM) sekali lagi masa pregnant yg ke 2 ini adalah tinggi...sebab masa anak pertama aku ada GDM....GDM ni berlaku apabila paras glukosa dalam darah tinggi daripada tahap normal semasa kita pregnant...dalam ayat mudah paham ada diabetes masa pregnant ni....tapi bila dh bersalin automatik GDM ni ilang...itu yg berlaku masa aku mengandungkan Farez dulu....wpun aku dh jaga mkn, aku tk suka mkn manis2 masa pregnant tapi GDM ni tetap ada...dan utk pengetahuan, sekiranya ahli keluarga kita yg terdekat ada yg mengidap diabetes so kemungkinan utk kita ada GDM ni masa pregnant sgt2 tinggi ...(p/s : abah aku mmg ada kencing manis ...huhuhuu)

Nasihat Gynae pada aku, bersedia utk menghadapi ape2 kemungkinan masa pregnant yg ke 2 ni....dan jaga pemakanan terutamanya....insyaAllah, aku sudah bersedia menghadapinya....dan doa ku tk putus2 mengiringi baby dlm kandungan ni & juga kesihatan mama ni sendiri..,,(p/s : walaupun skrg ni aku tgh diserang selsema..huhuuuuhuhu....)

No comments: